Vezetni Amerikában

Amerika az az ország, ahol nem tudja az ember megúszni autóvezetés nélkül. Az egész társadalom az autóra van építve, és úgy van kiépítve az infrastruktúra, hogy autó nélkül nem lehet hosszú távon létezni. Egy-két városban még normálisabb a tömegközlekedés, így New York, Chicago vagy DC túlélhető autó nélkül is, de csak akkor, ha a város belsejében él az ember, és nem akar olyan vakmerő dolgokat tenni, mint kirándulni menni vagy bútorokat beszerezni az IKEA-ban.

Aztán Amerika legnagyobb része nem nagyvárosokban lakik, hanem a hatalmas területen elhelyezkedő semmiben, amit csak néha szakít meg egy-egy porfészek vagy városnak tűnni akaró képződmény, ami áll 5 irodaházból és a körülötte elhelyezkedő autópályagyűrűkből. De még sok ismert nagyvárosban sem igazán ismerik a tömegközlekedés vagy a járda fogalmát, így már csak a biztonságos közlekedés miatt is kénytelen az ember autóba ülni.

Már DC külvárosaiba érve is a buszközlekedés a minimálisra szorul. A metrók még eljutnak egész messzire, de a metrómegállótól már autóba kell pattanni, hogy a végtelen kertvárosokba el tudjon jutni az ember. Egyszer egy ilyen helyen szerettem volna az egyik metrómegállótól a másikig elsétálni, ez távolságban kb. 5-10 perc sétát jelentett volna. De nem tudtam, mert a két metrómegálló között épp átment két egymást keresztező autópálya, és semmi gyalogosközlekedésre alkalmas létesítmény, híd vagy aluljáró nem volt kiépítve. És azt hiszem én voltam az első halandó, akinek egyáltalán az eszébe jutott, hogy legyalogolja ott azt a metrómegállót.

Mert a nagyvárosok központjaiban lakó fiatalokat és a latino bejárónőket kivéve az amerikaiak egyáltalán nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy a gyaloglás a helyváltoztatás egyik formája is lehet. Mindenhova autóval mennek, mert semmi sincs közel, elérhető helyen, ha pedig véletlenül közel is lenne mondjuk egy üzlet, az is úgy van kialakítva, hogy ha gyalog akarna odamenni az ember, akkor át kell jutnia egy 10 sávos úton, majd egy hatalmas nyomasztó parkolón, és csak gigantikus kiszerelésű dolgokat tud eleve vásárolni. Nem éri meg.

Mi direkt DC-ben magában kerestünk lakást, hogy megússzuk az autóvásárlást, de az autóvezetést nem úsztuk meg. Aminek két okból sem örültem. Egyrészt nem szeretem az autózást, mint közlekedési formát. Mert drága, mert környezetszennyező, mert egy dobozban gurulsz gyorsan, anélkül, hogy lenne időd rácsodálkozni a körülötted levő dolgokra, épületekre, tájakra, emberekre. Mert autóvezetés közben nem tudsz igazából semmi mást csinálni, csak autót vezetni, nézni az előtted elterülő szürke betont és az előtted haladó kocsi fenekét. Buszon-metrón én tudok olvasni, aludni, nyomkodni a mobilom, nézni a különböző embereket, egyszerűen ezerszer több élmény ér, mint egy fémdobozba zárva.

A másik okom pedig az volt, hogy nem is igazán tudtam autót vezetni. Elég későn, 25 évesen lett csak jogsim, ami azzal járt, hogy nincs meg bennem a 16 éves korban még jobban megtanulható ügyesség és lazaság, ami kell a jó vezetéshez. A jogsi megszerzése után pedig évekig alig vezettem, így aztán idecsöppentem ebbe az autós országba minimális vezetési tapasztalattal, és már az első munkahetemen azt a feladatot kaptam, hogy vezessek már el ide oda amoda.

Egy szerencsém volt: Amerikában nem is olyan nehéz vezetni. Az első és legnagyobb segítségem az volt, hogy Amerikában leginkább automata autókat vezetnek, amiket nagyon egyszerű vezetni, főleg, ha nincs olyan nagy gyakorlata az embernek. Nem kell annyira figyelni a kocsi minden rezdülésére, egyszerűbb dugóban araszoln vele, hát még emelkedőn elindulni. Pár hónapig a főnököm, C különböző automata kocsijait vezettem ide-oda (korábban volt C-nek egy autókölcsönzős üzlete is, az airbnb autós változata, ahol a saját autóidat adhatod bérbe másoknak), és ez segített abban, hogy megszokjam az utakat, a táblákat, az itteni vezetési stílust, így pár hét után már nem hasgörccsel ültem be a kormány mögé. Attól viszont féltem, hogy megszokom az automata autókat, és elfelejtek manuálisat vezetni, márpedig Európában azért az kell a túléléshez. Szerencsére volt C-nek egy manuális autója is, egy 15 éves Acura (a Honda egyik itteni márkája), tök erős motorral. Első alkalommal alig bírtam vele eljutni a következő sarokig, de aztán hamar beleszoktam, és mivel már nem volt bennem halálfélelem az amerikai utakon, ezért jobban tudtam figyelni az autóra magára, és tudtam magabiztosságot szerezni a manuális autókhoz is. De jól parkolni sose fogok megtanulni. Később C leépítette az autós üzletét, de választhattam, hogy melyik autót tartsák meg, amit én is vezethetek, és a manuális Acurát választottam.

img_1508
A kis Acura

Ez az Acura legalább nem egy olyan benzinfaló batár, mint amit az amerikaiak imádnak vezetni, de pont emiatt mindig gondban vagyok, mert vezetés közben sosem tudom, hogy mi történik előttem (meddig tart a dugó, váltott már a lámpa?), mert az előttem levő hatalmas autók mindig kitakarják a kilátást.

A KRESZ csak pár dologban tér el a magyartól. Először például nem értettem, hogy miért van kiírva sok helyen kereszteződésekben, hogy “No turn on red – ne kanyarodj pirosban”, még jó, hogy nem kanyarodunk pirosban, hát ezeknek mindent ki kell írni?

img_20160828_154054368.jpg
Itt a NO TURN ON RED táblát keresd, Hillary csak elterelő hadművelet

Csakhogy Amerikában kereszteződésben pirosban is lehet jobbra kanyarodni, ha nem jön autó vagy gyalogos, vagy nincs kiírva, hogy “No turn on red”. Ez egy tök praktikus dolog, és félek, hogy majd hazatérve is lelkesen nekiindulok majd a pirosban jobbra…

Másik különbség, hogy nincs jobbkéz-szabály egyenrangú kereszteződéseknél. Ilyen esetben a kereszteződés mindegyik oldalára ki van téve a STOP tábla, alatta, hogy “All way”, azaz minden irányból STOP, és érkezési sorrendben engedik át egymást az autósok. Kicsit furcsa ez, főleg, amikor bizonytalan, hogy ki is ért oda előbb, de azért mindig megoldják.

Mindent lelkesen kitábláznak és kiírnak. Amiért a gőgös európaiak megjegyezhetik, hogy hát a hülye amcsiknak mindent ki kell írni. De igazából miért ne írják ki, ha elfér a táblán? Így az elsőbbségadás táblában ott van, hogy YIELD, a sebességhatárnál, hogy SPEED LIMIT, az egyirányú utcánál, hogy ONE WAY. Egyszerűen nem lehet elrontani. És a sávok felfestése is mindenhol tök jó minőségű, legutóbbi hazalátogatásom alatt nagyon meglepett az, hogy otthon mennyire nem tartják ezeket karban, és forgalmas főutakon annyira le van kopva, hogy csak tippelni lehet, merre mennek a sávok.

 

És hogy vezetnek az amerikaiak? Furcsán. Először is van a vezetésben egy viszonylagos nyugalom. Nincsenek magas sebességhatárok, de persze itt is 5-10-zel többel megy az ember, ami amúgy mérföld/órában nézve akár 16 km/órával többet is jelent a megengedettnél. Jobbról pedig szabad előzni. Mivel automata autókat vezetnek az emberek, ezért nem is járnak külön autósiskolába, olyan könnyű azokat vezetni, így a szülők tanítják a gyerekeiket. Aminek az a következménye, hogy amit a szülő rosszul tud, azt át is adja az utódjainak. Emiatt a viszonylagos szabálybetartás-komótosság mellett elég eklektikusak tudnak lenni, például többször dudáltak már le engem, amikor gyalogosan haladtam át szabályosan a zebrán. És közben nagyon önérzetesek is, állandóan dudálnak, ha valami nem tetszik nekik. Sokkal többet dudálnak, mint Magyarországon, ez kifejezetten zavaró tud lenni.

Úgyhogy el lehet mondani, hogy mivel az ország infrastruktúrája a vezetésre épült fel, azt legalább úgy építették fel, hogy viszonylag jól működjön. Sokkal jobban, mint otthon. Csak mondjuk én leginkább egy olyan rendszernek örülnék, ahol a városból ki van tiltva az összes autó, és mindenki tömegközlekedik,  biciklizik vagy sétál. De ehhez nem Amerikába kellett volna jönnöm.

Vélemény, hozzászólás?

