A melóról 2. – mit, hogyan

Pár hete írtam a lehetelen nevű intézetekről. Akkor ígértem folytatást munka témában, na ez jön most: a “hol” után a “mit” és a “hogyan”.

Nem lesz egyszerű, de azért megpróbálom. Szóval az úgy volt, hogy otthon egy bizonyos lipidmolekula-csoportnak (a foszfoinozitideknek) a sejtekben betöltött szerepe, illetve annak egy kis szelete volt a témám. Maradjunk annyiban, hogy sejtfelszíni receptorokhoz volt köze. (Egy kis önreklám: akit behatóbban is érdekel, itt megtalálja a doktorimat). Az itteni (egyébként magyar) főnököm a fent említett lipideknek (mondjuk együtt: foszfoinozitidek) az egyik nagy szakértője, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy nemrég írt egy kb. 120 oldalas összefoglaló cikket róluk (persze angolul, elvetemült foszfoinozitid-rajongóknak ingyen hozzáférhető itt). Én is ebből schmitteltem erre a törzsanyagra építettem a doktorim irodalmi összefoglaló részét.

foszfoinozitidek
Azok a bizonyos foszfoinozitidek. Van egy gyűrű bennük, ami kis fantáziával akár teknősnek is nézhető. Ez egyébként a főnök emlegetett cikkének első ábrája

Akár az is következhetne ebből logikusan, hogy akkor most is valami foszfoinozitides témán kezdtem el ügyködni, de meglepő módon a kibontakozóban lévő projektemnek csak áttételesen van hozzájuk köze, közvetlenül inkább a korábbi munkám másik aspektusához, a sejtfelszíni receptorokhoz kapcsolódik. A további részletektől megkímélnék mindenkit, legyen elég csak annyi, hogy van egy sejtésünk (na jó, a főnöknek volt egy sejtése), hogy egy bizonyos fehérjemolekulának köze lehet a receptorok működéséhez, és én most ennek próbálok utánajárni.

Azt persze, hogy mi (vagy konkrétabban: hány impaktfaktor) fog kisülni belőle, nem lehet tudni, de hát már Einstein is megmondta, hogy ha tudnánk, hogy mit csinálunk, az nem is kutatás lenne. (Vagy nem is ő mondta?)

Ez az a bizonyos western blot. A lényege kb. ugyanaz, mint a "fedezze fel a néhány apró különbséget a két kép között" feladványoknál, csak itt oszlopok vannak, és a hiányzó csíkokat kell nézni...
Ez az a bizonyos western blot. A lényege kb. ugyanaz, mint a “fedezze fel a néhány apró különbséget a két kép között” feladványoknál, csak itt oszlopok vannak, és a hiányzó csíkokat kell nézni…

Annyi haszna viszont már biztos lesz a dolognak, hogy megtanultam/tanulok pár új módszert. Például a western blotot, amiről egy magamfajta kutatónak kicsit ciki bevallani, hogy úgy kapott PhD-t, hogy egyszer sem csinálta… de pár héttel ezelőtt átestem a tűzkeresztségen. Lizáltam, gélt futtattam, transzferáltam, blokkoltam, inkubáltam, detektáltam… és az eredmény olyan szép lett, hogy a főnök rögtön meg is jegyezte: innen már csak lejjebb lesz (egyelőre be is jött a jóslata, de azért nem adjuk fel).

A többi új tudományomról (immuncitokémia, TIRF mikroszkópia) azt hiszem inkább majd máskor számolok be, mára ennyi elég lesz. Legközelebb pedig a kollégáimról pletykálok majd kicsit.

Reklámok

2 thoughts on “A melóról 2. – mit, hogyan

  1. Leslie Simonfalvi 2015-06-27 / 11:48

    lenyűgöz a szakmai beszámolód — köszönöm

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

